الأربعاء، 17 أبريل 2013

احسن طريقه لحفظ الثوم بالصور

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
موسم الثوم بدأ
وكلنا بنبقي محتارين ازاي نخزن الثوم علشان لما بنخزنه بالطريقه العاديه ان احنا نعلقه بيفضي اخر السنه 
وعلشان كده بنضطر ان احنا نجيب كميات كبيره 
وبرضه جربت ان انا افرمه واشيله في الفريزر 
اولا ريحة الفريزر بتبقي كلها ثوم 
وثانيا بيتغير طعمه وريحته وبيبقي مش حلو ابدا 
لغاية ماربنا هداني للطريقه وانا بتفرج علي التليفزيون ولقيتهم بيخزنوا الشطه والطماطم المجففه كده 
وجربت والحمد لله 
ثوم فريش طوووووووووووووول السنه 

الطريقه 
وانا عملت راس ثوم علشان اوريكم الطريقه بس 
انما انا عامله كميه كبيره 
هتجيبي كمية الثوم بتاعتك عادي خالص كيلو اتنين انتي حره 
وتقشريه وهيبقي كده اجدد طريقه لحفظ الثوم  بالصور وهتدعيلي

وبعدين تاخدي الثوم ده زي ما هو كده فصوص 
وتحطيه في برطمان وتحطي عليه زيت لغاية ما تغطيه وتقفلي البرطمان 
وتحطيه يا اما في الثلاجه يا اما بره انتي وراحتك 
اي نوع زيت انشاالله حتي زيت تموين اللي ما ينفعش للاستهلاك الادمي ده 
الله المستعان انا باغلي
بس انا بحب احط زيت دوار الشمس او زيت ذره علشان الزيت نفسه بيتنكه بعد فتره بطعم الثوم واقدر استخدمه في الاكل بعدين 
وهيبقي كده 
اجدد طريقه لحفظ الثوم  بالصور وهتدعيلي

ولما تيجي تستخدميه 
خدي بالمعلقه عدد الفصوص اللي انتي عوزاها 
وحطيه في الهاون او المفرمه بتاعتك اي ان كان الطريقه مع شوية ملح 
واتفرجي علي الريحه والجمال 
ثوم فريش كانك لسه مقشراه دلوقت حالا 

ليست هناك تعليقات: