الاثنين، 8 أبريل 2013

طريقة تدميس الفول المصرى

هاتجيبى فول التدميس اللى حبته كبيرة وحلوة تنقعيه وتغسليه وتنقعيه من بالليل للصبح عشان ينفش ويستوى معاكى بسرعة اوفر واضمن ليكى ولولادك فى البيت 3(الفول والطعمية ) وهنا اهو لما اتنقعاوفر واضمن ليكى ولولادك فى البيت 3(الفول والطعمية )
هاتحطى الفول فى الدماسة او حلى تكون بغطا محكم عندك وانا باحط عليه كبشة كدة من الفول المدشوش البلول طبعا بتاع الطعمية وتغطيه بميه مغليهاوفر واضمن ليكى ولولادك فى البيت 3(الفول والطعمية )اوفر واضمن ليكى ولولادك فى البيت 3(الفول والطعمية ) وتغطى الدماسة او الحلة وتولعى عليه يغلى وبعدين توطى النار جدا وتسيبيه لو تحبى تحطى معاه ليمونة او طماطماية وفصين توم ماشى بس انا محطتش اى حاجة دلوقتى
لو عايز ميه زودى عليه ميه سخنة بردو لحد ما يتهرى ويستوى خالص ومتفتحيش عليه كتير عشان ميسودش
مش بياخد ساعة زمن والله اوفر واضمن ليكى ولولادك فى البيت 3(الفول والطعمية )لما قرب يستوى خلاص انا حطيت عليه شوية رز وممكن تحطى عدس اصفر بس انا مكنش عندى فحطيت رز اى حاجة تديله قوام
وكمان حطيت معلقة صغيرة كركم للون ولو مفيش ممكن صلصة
اوفر واضمن ليكى ولولادك فى البيت 3(الفول والطعمية )وتقلبى كويس وتغطيه شوية لحد ما الرز يستوى
وانا حطيت الرز فى الاخر لاننا لو حطيناه الاول هاينزل فى القعر ويلزق ويتحرق
اوفر واضمن ليكى ولولادك فى البيت 3(الفول والطعمية )
اهو بعد استوى يا بنات اتفضلوا الطبق دهاوفر واضمن ليكى ولولادك فى البيت 3(الفول والطعمية )

ليست هناك تعليقات: